Δευτέρα 29 Απριλίου 2024

Διάβασε για να μην σε πιάσουν αδιάβαστο - Και με παραδείγματα από τον Δήμο Λυκόβρυσης Πεύκης !

Ιδού μερικές λέξεις και φράσεις παρμένες από τις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας και το Δοξαστικό της Ανάστασης. Γνωρίζετε τι σημαίνουν και πώς σωστά να τις χρησιμοποιούμε μεταφορικά στον καθημερινό μας λόγο; Για την καλύτερή τους κατανόηση τις αναλύουμε, και όπου μπορούμε δίνουμε παραδείγματα.



• Η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή – Φράση που ακούμε στο Τροπάριο της Κασσιανής την Μεγάλη Τρίτη. Τη χρησιμοποιούμε μεταφορικά στον καθημερινό μας λόγο, όταν αναφερόμαστε σε γυναίκα που έπεσε σε λάθη και χοντρές γκάφες. Θα αποφύγουμε να δώσουμε αναλυτικό παράδειγμα, πάντως, ακούσαμε ότι κάποιοι χαρακτηρίζουν έτσι, γνωστή κυρία του Δήμου Λυκόβρυσης Πεύκης.

• Ο πλάνος – Από το Ευαγγέλιο του Ματθαίου (εμνήσθημεν ότι εκείνος ο πλάνος είπεν…). Λέξη που ο λαός χρησιμοποιεί για τον απατεώνα που υπόσχεται πολλά και παρασέρνει τον κόσμο. Τώρα μην μας ρωτήσετε με ποιον στον Δήμο, ταιριάζει η λέξη. Πάει κάπου το μυαλό σας;

• Το ποτήριον – Είναι μια μεταφορά με την έννοια της πικρής δοκιμασίας. Παρμένη από την φράση του Χριστού «Παρελθέτω απ' εμού το ποτήριον τούτο». Την λέξη την ακούσαμε να την χρησιμοποιεί δημότης, τη βραδιά του αποτελέσματος των δημοτικών εκλογών, λέγοντας «Πικρόν το ποτήριον για πέντε χρόνια».

• Από τον Άννα στον Καϊάφα - Η φράση προέρχεται από περικοπή του κατά Ιωάννη Ευαγγελίου που περιγράφει την προσαγωγή του Ιησού Χριστού στους αρχιερείς προκειμένου να τον καταδικάσουν. Την χρησιμοποιούμε όταν βλέπουμε κάποιον να βασανίζεται πηγαίνοντας από τον ένα αρμόδιο στον άλλον. Μας την θύμισε η κυρία Μέρμηγκα (δημότισσα Λυκόβρυσης) η οποία πήγε στον Δήμο να δει τι θα γίνει επιτέλους με τη διάνοιξη της Αγίας Λαύρας. «Δεν βρήκα άκρη…» μας είπε «…με στέλνουν από τον Άννα στον Καϊάφα»

• Διέρρηξε τα ιμάτιά του – Ωραία παρμένη είναι κι αυτή η φράση από τα Ευαγγέλια που τη λέμε για ανθρώπους που αγανάκτησαν στο άκουσμα απρεπούς λόγου. Θα μπορούσαμε για παράδειγμα να πούμε «Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στο άκουσμα των όσων είπε ο Δήμαρχος, διέρρηξε τα ιμάτιά του και αποχώρησε από το δημοτικό συμβούλιο».

• Τετέλεσται – Ένας παρακείμενος του σταυρωμένου Χριστού. Τον χρησιμοποιούμε σε στιγμές απελπισίας. Ακούστηκε να το λέει ηλικιωμένη δημότισσα της Λυκόβρυσης, όταν μπήκε στα κρύα νερά της πισίνας.

• Άδηλα και κρύφια – Δύο επίθετα παρμένα από το Ζ αντίφωνο της Μεγάλης Πέμπτης. Σε μία φράση, που ο λαός τη χρησιμοποιεί χαρακτηρίζοντας κρυφές σκέψεις ή συμφωνίες. Π.χ μπορούμε να πούμε : «Άδηλα και κρύφια τα σχέδια του Δημάρχου» ή «Άδηλα και κρύφια τα συμφωνηθέντα με εργολάβους» όπως και «Άδηλα και κρύφια τα πόσα θα τσεπώσουν».

• Αγγαρεύω – Ρήμα που έμεινε στη γλώσσα μας από το επεισόδιο του Κυρηναίου «τούτον ηγγάρευσαν…». Η «αγγαρεία» του Κυρηναίου ήταν πράξη αξιοθαύμαστος και θεάρεστος. Ο λαός όμως, τη χρησιμοποιεί με κακή έννοια, σε περιπτώσεις που πιάνεται κάποιος κορόϊδο. Ταιριάζει – όπως μας λένε - ταμάμ σε άμισθο σύμβουλο του Δημάρχου.

• Τι σου καταμαρτυρούσι – Αρχαιοπρεπής σύνταξη που τη χρωστάμε στον διάλογο Ιησού και Πιλάτου «Τότε λέγει προς αυτόν ο Πιλάτος· Δεν ακούεις πόσα σου καταμαρτυρούσι; ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ 27:13».
Τη χρησιμοποιούμε ρωτώντας κάποιον τι του προσάπτουν οι άλλοι. Π.χ μπορούμε άνετα να πούμε «Δεν ακούς τι σου καταμαρτυρούσι; Φίλτρα, αρνιά και τόσα άλλα»

• Ζωή χαρισάμενη – Φράση παρμένη από το δοξαστικό της Ανάστασης. Ακούστηκε κι αυτή προεκλογικά από θερμόαιμο οπαδό σε συγκέντρωση του τότε υποψήφιου Δημάρχου «Με τον Ψυχάλη για ζωή χαρισάμενη!». Δεν ξέρουμε αν κυριολεκτούσε, αλλά η φράση είναι παρεξηγημένη. Ο λαός πρόσεξε το «ζωή» και τις δυο πρώτες συλλαβές τού «χαρισάμενος» και βιάστηκε να δώσει την εξήγηση: ζωή γεμάτη χαρά. Δεν είναι έτσι. Η φράση σημαίνει ζωή στον άλλο κόσμο, με τον θάνατο.

• Τα αργύρια – Έτσι λέει συχνά ο λαός μας τα λεφτά που έχουν βγει με κομπίνες, κρυφές συμφωνίες ή προδοσίες όπως και τα αργύρια του Ιούδα. Ο λαός λέει, ότι παντού και πάντα «παίζουν» τα αργύρια. Ότι, παντού και πάντα αργύρια υπάρχουν για κάποιους «έξυπνους» που τα παίρνουν για να κάνουν τη «βρωμοδουλειά» ή απλώς για να κάθονται και να σκοτώνουν μύγες.
Συμβαίνουν αυτά, άραγε και στον Δήμο Λυκόβρυσης Πεύκης; Ποιος ξέρει;   



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου