Θα προβληθεί επίσης, μια επιλογή μικρού μήκους του σπουδαίου δημιουργού, επτά επεισόδια από το θρυλικό «Παρασκήνιο» της ΕΡΤ, και ένα επεισόδιο από την σειρά ιστορικών ντοκιμαντέρ «Αναζητώντας τη χαμένη εικόνα».
Το αφιέρωμα, που τιτλοφορείται Λάκης Παπαστάθης -Σε πρώτο πλάνο, πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Αρχείου της ΕΡΤ και του ΕΚΚΟΜΕΔ-Creative Greece.
Το αφιέρωμα «συνομιλεί» με την έκθεση «ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ Αναζητώντας τη χαμένη εικόνα» που συνεχίζεται έως τις 20 Ιουλίου στο Μουσείο Μπενάκη -Πειραιώς 138, με αφορμή την συμπλήρωση 2 χρόνων από τον θάνατο του σκηνοθέτη.
Ο ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Ο Λάκης Παπαστάθης (1943–2023), γεννήθηκε στον Βόλο. Σπούδασε στο Κέντρο Σπουδών Κινηματογράφου (1963). Το 1972 πρωτοσκηνοθετεί τη μικρού μήκους ταινία, Γράμματα από την Αμερική, η οποία βραβεύεται στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Την περίοδο 1968–1971 εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη, κυρίως στην Ευδοκία του Αλέξη Δαμιανού. Παιδί του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, εργάστηκε σκληρά σε όλη του τη ζωή προσπαθώντας να δημιουργήσει νήματα που ενώνουν τις τέχνες μεταξύ τους και φωτίζουν το μυστικό της ελληνικής δημιουργίας στον 19ο και στον 20ο αιώνα.
Σκηνοθέτησε τέσσερις κινηματογραφικές ταινίες μεγάλου μήκους: Τον καιρό των Ελλήνων (1981), Θεόφιλος (1987), Το μόνον της ζωής του ταξείδιον (2001) και Ταξίδι στη Μυτιλήνη (2010), που απέσπασαν πλήθος βραβείων και του εξασφάλισαν τον τίτλο του πιο λόγιου ίσως από τους έλληνες κινηματογραφιστές. Εκτός από τον κινηματογράφο, υπήρξε ένας από τους θεμελιωτές του πολιτιστικού ντοκιμαντέρ στην ελληνική τηλεόραση ιδρύοντας την εκπομπή Παρασκήνιο μαζί με τον σκηνοθέτη Τάκη Χατζόπουλο και σκηνοθετώντας πάνω από 200 θέματα της σειράς.
Ο Παπαστάθης δοκιμάστηκε επίσης με επιτυχία στο απαιτητικό πεδίο της πεζογραφίας, εκδίδοντας τέσσερεις συλλογές διηγημάτων (Η νυχτερίδα πέταξε, Η Ήσυχη, Το καλοκαίρι θα παίξει την Κλυταιμνήστρα και Ο δάσκαλος αγαπούσε το βωβό σινεμά), αλλά και μια μονογραφία για τα γυρίσματα της ταινίας Ευδοκία του Αλέξη Δαμιανού (Όταν ο Δαμιανός γύριζε την Ευδοκία). Επιπλέον, υπήρξε συλλέκτης και σχολιαστής βραχύβιων λογοτεχνικών περιοδικών του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα, φωτογραφιών και καρτ ποστάλ. Όλα αυτά τα σπάνια τεκμήρια του παρελθόντος αποκτούσαν ζωή μέσα από τις ταινίες, τα ντοκιμαντέρ και τα βιβλία του.
Μια μοναδική ευκαιρία να δούμε στη μεγάλη οθόνη τις ταινίες του που αγαπήσαμε, παρουσία συντελεστών και φίλων του σπουδαίου δημιουργού και μέλους της Γενικής Συνέλευσης της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Ο ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Ο Λάκης Παπαστάθης (1943–2023), γεννήθηκε στον Βόλο. Σπούδασε στο Κέντρο Σπουδών Κινηματογράφου (1963). Το 1972 πρωτοσκηνοθετεί τη μικρού μήκους ταινία, Γράμματα από την Αμερική, η οποία βραβεύεται στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Την περίοδο 1968–1971 εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη, κυρίως στην Ευδοκία του Αλέξη Δαμιανού. Παιδί του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, εργάστηκε σκληρά σε όλη του τη ζωή προσπαθώντας να δημιουργήσει νήματα που ενώνουν τις τέχνες μεταξύ τους και φωτίζουν το μυστικό της ελληνικής δημιουργίας στον 19ο και στον 20ο αιώνα.
Σκηνοθέτησε τέσσερις κινηματογραφικές ταινίες μεγάλου μήκους: Τον καιρό των Ελλήνων (1981), Θεόφιλος (1987), Το μόνον της ζωής του ταξείδιον (2001) και Ταξίδι στη Μυτιλήνη (2010), που απέσπασαν πλήθος βραβείων και του εξασφάλισαν τον τίτλο του πιο λόγιου ίσως από τους έλληνες κινηματογραφιστές. Εκτός από τον κινηματογράφο, υπήρξε ένας από τους θεμελιωτές του πολιτιστικού ντοκιμαντέρ στην ελληνική τηλεόραση ιδρύοντας την εκπομπή Παρασκήνιο μαζί με τον σκηνοθέτη Τάκη Χατζόπουλο και σκηνοθετώντας πάνω από 200 θέματα της σειράς.
Ο Παπαστάθης δοκιμάστηκε επίσης με επιτυχία στο απαιτητικό πεδίο της πεζογραφίας, εκδίδοντας τέσσερεις συλλογές διηγημάτων (Η νυχτερίδα πέταξε, Η Ήσυχη, Το καλοκαίρι θα παίξει την Κλυταιμνήστρα και Ο δάσκαλος αγαπούσε το βωβό σινεμά), αλλά και μια μονογραφία για τα γυρίσματα της ταινίας Ευδοκία του Αλέξη Δαμιανού (Όταν ο Δαμιανός γύριζε την Ευδοκία). Επιπλέον, υπήρξε συλλέκτης και σχολιαστής βραχύβιων λογοτεχνικών περιοδικών του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα, φωτογραφιών και καρτ ποστάλ. Όλα αυτά τα σπάνια τεκμήρια του παρελθόντος αποκτούσαν ζωή μέσα από τις ταινίες, τα ντοκιμαντέρ και τα βιβλία του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου